3 Naus amb més de 1000 m²
Flota de 34 camions
7 molls de càrrega
296 clients

Com afrontar els desafiaments logístics gràcies a la tecnologia en 2023

En els últims tres anys, el sector logístic ha hagut d’enfrontar-se a les conseqüències de les crisis resultants de la pandèmia, la cadena de subministrament i les economies globals. A mesura que es produeixen moviments socials i s’actualitzen els valors d’una comunitat, es desenvolupen tecnologies i emergeixen tendències que cobren rellevància dins de la indústria de la logística.

Esdeveniments i situacions mundials com la globalització, el comerç electrònic, la digitalització i la sostenibilitat, han generat canvis en la indústria de la logística al llarg dels últims deu anys,i seran factors de canvi en el futur.

En tots aquests episodis, la tecnologia ha tingut un paper important, ja sigui amb nous usos per a desenvolupaments preexistents, com la robòtica en el magatzem, o el sorgiment d’aplicacions i plataformes.

Immersa en aquest context, la logística ha passat de ser una operació silenciosa “entre bastidors”, a tenir un rol clau com a impulsor de valor. Per a mantenir aquest lloc estratègic, la resiliència i l’eficiència en els processos seran fonamentals per al sector en 2023, al costat de la sostenibilitat i la tecnologia aplicada a diferents àrees del negoci, des de magatzems fins a repartidors, i sobretot, en tres eixos principals.

Logística inversa

Segons una enquesta realitzada a consumidors d’entre 18 i 70 anys per CTT Express, el 70% dels consumidors espera “retornar les seves compres en línia des de casa i sense necessitat d’imprimir etiquetes”. A més, l’informe Pols del Comprador en línia d’UPS revela que l’experiència de devolució afecta la decisió de compra d’un 73% de consumidors a nivell global.

Per tant, la possibilitat de retornar un producte que no compleix les expectatives repercuteix en els índexs de vendes i en el posicionament de les marques. Aquesta és una de les raons per les quals la logística inversa ha de ser una prioritat: incideix en la percepció del servei. La forma en què millora o afecta l’experiència de compra pot ser un punt d’inflexió per a la fidelització del client i la competitivitat de l’empresa en el mercat.

2023 es presenta com una gran oportunitat per a afinar processos de logística inversa i aprendre dels errors i encerts. Hem de pensar en els consumidors i negociar entre solucions que s’adaptin al que busquen i necessiten, i la capacitat de les empreses per a donar resposta a les seves demandes. Per això, comptar amb eines tecnològiques com els sistemes d’optimització de rutes serà clau, ja que permeten gestionar la logística de lliurament així com la de devolucions, mantenir una comunicació constant i en temps real amb els clients, i cuidar els costos que són el taló de aquiles de molts negocis.

Les polítiques “verdes”

S’estima que per a 2050, el 68% de la població mundial viurà en àrees urbanes. És a dir, en menys de 30 anys s’haurà incrementat la població urbana mundial en 3.400 milions de persones, en un món cada vegada més digitalitzat, en el qual les persones continuaran exercint el seu consum de manera digital.

L’exigència de la immediatesa en logística és una cosa que ja estem vivint i que presenta les seves pròpies contradiccions. D’una banda, grans operadors logístics en un mercat que exigeix eficiència i rapidesa, amb capacitat d’oferir lliuraments en el dia, per exemple, mentre que els consumidors trien conscientment a qui comprar basant-se també en valors com la sostenibilitat. Tanmateix, això es contradiu amb l’exigència d’immediatesa en el lliurament de productes.

El fet que el consum estigui molt lligat als valors personals és una oportunitat per a les empreses que tenen una operació logística. No sols poden enfocar-se a ser més sostenibles amb grans actes, sinó que poden començar per petites accions assolibles avui, com planificar les seves rutes de manera eficient, per a poder afrontar el que vingui amb major fortalesa.

Enviaments de llarga distància

Avui dia, fabricadores, distribuïdors i negocis minoristes mantenen un vincle més directe amb el consumidor final i, com ja s’ha esmentat, busquen lliurar en temps rècord. A causa d’això, si bé en 2023 s’apuntarà a augmentar les flotes, no serà l’única manera de complir les expectatives. Caldrà parar esment a altres factors com: fer un ús més eficient de l’espai de càrrega disponible, detectar el que no funciona i solucionar-lo, buscar suport estratègic en les tecnologies de planificació i control i buscar maneres d’incentivar a empleats i col·laboradors perquè també siguin part del canvi.

Robòtica en logística

La tecnologia en els centres de distribució mitjançant robots o dispositius electrònics és una estratègia intel·ligent que permet agilitzar processos i alleujar la càrrega de col·laboradors o operaris que tenen la responsabilitat de preparar les comandes en el menor temps possible per a habilitar el treball dels transportistes. Per a acompanyar la innovació en aquesta àrea, és important que les companyies incorporin tecnologia “de porta cap a fora”. És a dir, que puguin oferir als seus clients la possibilitat de saber l’hora exacta en què arribarà la seva comanda i de fer un seguiment en temps real del trajecte.

A més, la innovació genera un apoderament per a la força de treball en el sector logístic, ja que permet que puguin fer les seves tasques de manera senzilla, pràctica i sense contratemps. Com més gran sigui la inversió en tecnologia, més es podrà aconseguir en funció de la satisfacció del personal i de les eines necessàries perquè facin les seves tasques de manera eficient.

En conclusió, la sostenibilitat per a transformar la logística a curt termini i afrontar els problemes del futur, la cerca de resiliència en la cadena de subministrament, la tecnologia per a la presa de decisions informades i per a millorar processos de llarga distància i la innovació en termes de robòtica per a magatzem i altres processos, seran la clau per a afrontar els desafiaments que es presentin en aquest any.

Camion de transporte de mercanciascon logo de Transportes Ricardo Martinez
Ves al contingut